sunnuntai 13. maaliskuuta 2011

Hyvin ja huonosti, muttei hyvin huonosti ;-)

Pitkästä pitkästä aikaa oli vaihteeksi tokokokeen vuoro. Mahduin molempien koirien kanssa tähän Porin kokeeseen, kun vaan muisti kukon laulun aikaan laittaa ilmon menemään. Tietyllä lailla mun mielestä tokossa menee mielekkyys, kun kokeisiin on niin hemmetin vaikea mahtua mukaan. Agilityssa kun on hyvä vire, niin sen kun ilmottaa kisoihin. Tokossa jos on hyvä vire, niin seuraava koe johon sattuu mahtumaan voi olla vasta kolmen kuukauden päästä. Huhtikuun yhteen kokeeseen kun laitoin ilmon aamulla seitsemältä sinä päivänä kun ilmottautuminen oli alkanut, niin pääsin varasijoille 16 ja 17, ihan käsittämätöntä! Ei ihan tarjonta ja kysyntä oo tasapainossa. Seuraavaksi toivomme mahtuvamme sitten toukokuussa edes johonkin inhimillisen matkan päässä olevaan kokeeseen.

No, mutta tänään oli koe. Tuomarina molemmilla koirilla Ilkka Sten. Svingi aloitti mun koirista alokasluokalla heti aamulla. Mua ei jännittänyt yhtään. Mulla oli vaan sellanen olo, että Svingi osaa kaikki liikkeet ja niinhän se osasikin:-)

Luoksepäästävyys: 10 Nousi seisomaan.
Paikalla makaaminen: 10 Tosi valpas. Näyttää että pysyminen on ihan siinä ja tässä, mutta ei kyllä liikahtanutkaan. Mulla vaan on sellanen tunne.
Seuraaminen kytkettynä: 10 Niiiiiiiin hyvä!!!
Seuraaminen vapaana: 10 Niiiiiiin hyvä!! Mä en ymmärrä miten se VOI seurata niin hyvin. Oikeesti tämä seuraaminen oli parempi mitä ikinä!!
Maahanmeno liikkeestä: 10 Hyvä:-)
Luoksetulo: 10 Ei tehny pomppua, jes!
Liikkeestä seisominen: 8 Lähti seuraamisessa kiihdyttämään mun edelle, pysäytys käsky tuli niin, että Svinkku oli mun edellä. Pysähtyi kyllä hyvin
Hyppy: 9 Väisti kun kävelin sivulle.
Kokonaisvaikutus: 10

194/200p, sij.1/6 ALO1 ja KP.

Aikamoinen tulos pikkulikalta. Mutta kyllä mun täytyy myöntää, että Svingi oli hyvä. Tämä oli nyt sitten meidän toinen alokaskoe ja samalla toinen ykkönen. Käydään vielä hakemassa se kolmas ennen kuin siirrytään avoimeen. Muuten avoin on liikkeiltään kunnossa,mutta nouto ei ole vielä valmis.

Ennen Hepun vuoroa mulla oli useampi tunti väliä, mutta siinähän se meni mukavasti lenkkeillessä ja juorutessa puhelimessa. EVL:ssä luokkajärjestys oli ihan perinteinen ja uusien sääntöjen noudattaminenkin onnistui ilman onkelmia:-) Evlssä ei enää kysytä, että Onko ohjaaja valmis, todetaan vain, että Liike alkaa. Tämä vaikutti oikeastaan siihen, että piti koko ajan tosi tarkkaan katsoa, että koira oli suorassa perusasennossa ja katsekontaktissa. Lisäksi idari on muuttanut muotoaan, Porissa uusi kuvio oli nimetty salamakävelyksi, mun mielestä se oli hauska nimitys. Salamakävelyssä jäävien liikejärjestys saa nykyisin olla muuttuva, tänään se oli perinteinen seiso-istu-maahan.

Paikalla istuminen: 0 Hiukan ärsytti, kun eka liike nollaantui. Heppu oli käynyt maate 20s ennen loppua, oli varmasti epävarma. Tajunnu varmaan yhtäkkiä, et miks hitos mä istun, ku täs liikkees on aina kuulunu maata :-D
Paikalla makuu häirittynä: 10 No onneks tää onnistus :-)
Seuraaminen: 7 Ihan ansaittu seiska. Hepulla oli aika epävakaa paikka, vaikka into säilyi.
Salamakävely: 10 Ihan tositosi hyvä.
Luoksetulo: 6 Ei vaan pysähdy ei...taas tämä vanha murhe nousee esiin. Toivotaan, että tää on vaan treenin puutetta!
Merkki-ruutu: 10 Hyvä Heppu!
Ohjattu nouto: 0 Heppu alkoi heti tuijottamaan liikkurin viemiä kapuloita ja kun sai merkkikäskyn niin juoksi suoraan merkin ohi kapuloille asti. Yritin toki pysäyttää matkalla, mutta viipotti vain kapuloille. Pyysin takaisin tekemään merkin ja lähetin oikealle, ei ottanut kapulaa suuhun vaan lähti haistelemaan kaikkia, kuin tunnarissa. Nyt tarvittais kapuloita, joissa ei ole mun hajua..
Hyppynouto metallilla: 0 Heppu ruopi kapulaa ja murisi sille:-O Eikä todellakaan tuonut mulle. Otin koko liikkeen uudestaan ja käskin tuomaan, niin sitten toi vastahakoisesti, mutta sai sitten roppakaupalla kehuja.
Tunnistusnouto: 8 Tää oli hyvä. Tiputti vaan TAAS palautukessa. Mä luulen, että mä olen itse liian hätäinen kokeessa, koska tätä on treenattu tosi paljon nyt talven aikana.
Kauko-ohjaus: 5 Sei-istu, niin tiputti suoraan makaamaan, en korjannut. Maa-istu nousi vain puoleen väliin, mutta ei liikkunut yhtään.

179/320p, sij.8/9, EVL0

Hepun osuus ei nyt ihan putkeen mennyt, mutta ei se missään nimessä ollut huono. Koe sisälsi myös paljon onnistumisia. Luulen, että työtä olisi nyt eniten tuossa ohajtussa noudossa. Lisää vaan merkin häiriöharjoitusta ja sellaisten kapuloiden hakua, joissa ei mun hajua. Suuntia täytyy taas vahvistaa lisää. Siinähän sitä hommaa riittää. Muut liikkeet on (toivottavasti) helpompia treenata, kun ne pitäisi olla Hepulle tuttuja. Eli siis ohjattu erikoistreeniin!!

Kotiin päästyämme oli vielä huisin kivaa tekemistä, kun Minna, Yoda ja Ruu olivat piiiiiitkästä aikaa tulleet Turkuun. Käytiin lenkillä, katottiin aksavideoita ja idolsia, kivaa!! :-)

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Isot onnittelut Svingin onnistumisesta !! Ja Heppu on jokatapauksessa maailman paras tokoländeri :o).

T. eija

jassu kirjoitti...

Eijahan sen tossa yllä jo sanookin; mutta toistetaan nyt: IIISOT Onnittelut Pikkulikalle ja Heppu on Huippu :)

jettiläiset