perjantai 18. heinäkuuta 2014

Megapäivitys kesästä :)

Mulla on tänään viimeinen lomapäivä ja maanantaina taas alkaa arki. Nyt on siis varmaan hyvä hetki tehdä jonkinlainen päivitys meidän kesän tapahtumista!

Kesäkuun alussa päästiin Svingin kanssa ekaa kertaa leikkauksen jälkeen kunnon treeneihin, kun meillä oli viimeinen NextLevel. Svingi kulki lujaaaaa! Ja alkukankeuden jälkeen kartturikin taisi pysyä mukavasti perässä. Jäi sellainen tunne, että valmiina ollaan kesän arvokisoihin! :)

SM-kisat olivat tällä kertaa aika lähellä, eli Tampereella. Matkaan lähdettiin parhaassa luottoseurassa, Tarun, Soolon ja Zipin kanssa. Perjantaina kisattiin kaksi starttia. Eka rata oli agirata ja rata meni vallan mainiosti, 5 virhe tuli lentokeinusta. Oltiinkin juuri ennen SM-kisoja harjoiteltu ahkerasti nopeita keinuja ;-) Hyppyradalla mentiin hyvin ja radalta puhdas 0. Tällä radalla päästiin palkinnoillekin, kun viisi parasta palkitiin, Svingi siis 5./86. Kisojen jälkeen sitten vaan syömään ja nukkumaan, meillä oli kiva hotelli Tarun kanssa ja muutenkin jälleen kerran naurua meillä riitti :)

Lauantaina kisattiin joukkueiden Suomen mestaruuksista. Ennen Svingiä ATT:n joukkueen Sumulla oli 0-tulos, Nipalla 5. Valitettavasti meillä tuli hamrillinen keppivirhe ja tulos 5. Ankkurina lähteneelle Mirolle 0-tulos ja näillä radoilla meidän joukkue sijalle 6. Hienosti meni, vaikkakin oma virhe oli hvyin harmillinen!

Yksilö-SM kisattiin sunnuntaina. Hyppyrata oli vauhdikas ja vaati erityisesti rohkeita liikkeelle lähtöjä. Saatiin Svingin kanssa taisteltua puhdas rata!!! :) Meidän parasta menoa rata ei ollut, mutta taistelutahtoa ja asennetta ei puuttunut. Svingin sijoitus karsinnan jälkeen 14./214. Finaaliin siis päästiin lähtemään oikeastaan aika hyvältä paikalta. Agirata lähti hyvin käyntiin, mutta kuutos putken jälkeen Svingi ampaisi hyppäämään pituuden väärään suuntaan, kun minä olin matkalla kepeille, HYL :( Jälkiviisaana taas voisi todeta, että putkijarru olisi ollut paikallaan, samoin nopeampi kontakti koiraan. Loppurataan en enää saanut oikein rytmiä kiinni, mutta jotenkin sitten räpiköitiin loppuratakin. Kaiken kaikkiaan kivat SM-kisat, vaikka ei tulosta tullutkaan.
Venekoira Svingi

Juhannuksesta mulla alkoi kesäloma ja ollaan puuhattu kaikkea mukavaa. Meidän rantaan on saatu pieni vene, jolla on kivaa käydä merellä ajelemassa. Svingikin on ollut mukana ja eiköhän siitä vielä laivakoira tule....tai venekoira ainakin :) Omassa pihassa on hääritty vaikka mitä! Erilaisia kukkia on vaikka kuinka paljon, enkä mä ole yhtään varma kitkenkö mä rikkaruohoja vai jotain oikeita kukkia :-D Onneksi omassa pihassa ei ihan niin justiinsa ole! Vieraita on käynyt kyläilemässä aina Pieksämäen suunalta asti, kun Mervii perheineen poikkesi täällä suunnalla, ainoastaan partasuut Mila ja Nemi olivat jääneet kotiin. Ihana, kun saatiin teidät vieraaksi! :)
Hyvää juhannusta kera raekuuron!

Maajoukkuekarsinnat järjestettiin tänä vuonna Rovaniemellä ja oltiin päätetty yhdistää samaan reissuun kesälomareissu.

Matkalla pohjoiseen! Oulun kohdalta löytyi myös meidän tuleva talomme: Hailuoto.

Perjantaina ajettiin Rovaniemelle ja käytiin ilmottautumassa kisoihin ja sitten saavuimme meidän majapaikkaan, Ounasvaaran pirteille, jossa meidän naapurit jo odottivatkin. Ei kai sitä voi parempia naapureita toivoakaan, kuin Taru, Liisa, Soolo ja Zip :)

Lauantaina kisattiin kaksi rataa. Hyppyradalta Svingille tuli heti toinen rima alas :( Pöh, aika mälsää, kun ei noita rimoja yleensä tule oikeastaan ollenkaan. Loppujen lopuksi radalta tuli sitten hyl, kun sähläsin jotain muutakin. Svingi kulki tosi hyvin ja alusta oli meille juuri hyvä! Agirata oli, jos mahdollista vielä huonompi kuin eka rata, siitäkin huolimatta, että virheitä ei radalta tullut. Monta pientä hidastavaa juttua, kuten putkesta väärään suuntaan kääntyminen, hidas keinu jne. Loppujen lopuksi Svingille siis yliaikaa ja sen seurauksena seuraavan päivän kisoihin meillä ei enää ollut asiaa. Verryttelylenkin terapiakeskustelun (kiitos Taru ja Liisa) jälkeen mieli oli kuitenkin jo hieman valoisampi ja seuraavana päivänä oli jo ihan mukava kannustaa kavereita. Kisoista yritetään oppia jotain ja sitten vaan katse kohti tulevaa.

Etelässä satoi ja oli kylmää, pohjoisessa parempi lomasää! Ounasvaaran huipulla geokätköllä.

Sunnuntaina käytiin aamulenkillä Ounasvaaran huipulla ja sitten menimme katsomaan kisoja. Kivaa oli se, kun tuttuja oli niin paljon kisaamassa. Taru oli molemmilla koirilla mukana ja Minnakin oli Yodan kanssa radalla, jei! Erityisesti mieltä lämmitti maxien joukkue, joista neljän parhaan joukossa olivat Janita, Jaakko ja Tuulia, kaikki meidän koutseja! :) Eli ei meidän menestys ainakaan kouluttajista ole kiinni :-P Medeissä joukkueeseen päässeistä eniten mieltä ilahdutti Outi ja Olli sekä Sanna ja Dia, onnea! :)

Rovaniemeltä lomareissumme jatkui kohti Kuusamoa, jossa olimme kolme yötä. Alunperin meidän piti olla vain kaksi yötä, mutta niin mukavaa oli, että otettiin yksi ekstrayö. Maanantaina oli tosi kivaa, kun meillä oli treffit toisten lomalaisten eli Minnan, Joonaksen, Yodan ja Ruun kanssa. Käytiin porukalla kiertämässä Vanttajakannaksella, joka kulki Salpalinjan kohdilla. Paljon juoksuhautoja, räjähtäneitä bunkkereita ja muuta nähtävää oli matkan varrella. Kolmen tunnin kävelyn jälkeen vielä grillattiin porukalla. Olipa huisin hauskaa! Ei parempaa seuraa olis voinut ollakaan! :)

Kuusamossa käytiin myös Kiutakönkäällä kävelemässä ja ihasetelemassa mahtavia koskimaisemia. Käytiin myös ajelemassa mönkijäautolla, johon mahtuu kaksi vierekkäin istumaan. Käytiin Rukan huipulla ja ajeltiin kaikkia moottorikelkkareittejä pitkin, se oli hauskaa! Käytiin myös Juhannuskalliolla kävelemässä ja katselemassa maisemia. Aluksi olin ihan huolissani, että mahdetaanko me nähdä yhtään poroja...ei huolta, niitä kyllä riitti! Joka paikassa näkyi poroja lähes koko ajan :)

Kuusamosta lähdettäessä kävimme vielä Julma-Ölkyllä, kanjonijärvellä. Menimme veneretkelle kanjonia pitkin, hiukan silloin oli huono sää, mutta onneksi sadetakit on keksitty. Kuusmosta päätimme lähteä ajamaan kohti Vuokattia

Hiljainen-kansa tilataideteos. Ai hiukanko spooky???

Matkalla kävimme Raatteentiellä ajamassa. Kävimme myös Raatteentien vartiomuseossa, joka on vain 1,2km Venäjän rajasta. Mielenkiintoinen sota-aikainen museo. Pysähdyimme myös talivsotanäyttelyn kohdalle, mutta sisällä emme kierrelleet, vain ulkotilat.

Hullu tykkimies :-D

Illalla olimme perillä Vuokatissa ja saimme oikein kivan majapaikan erään kaksikerroksisen mökin alaosasta. Huoneisto oli upouusi, siellä oli ollut vain yksi asukas ennen meitä. Ihanan uutta pintaa ja se uuden tuoksu, ah, ihanaa! Ajatella, että kohta meillä on sellainen oma koti, jossa tuoksuu uudelta ja kaikki pinnat on ihan uutta!!

Vuokatissa olimme kaksi yötä. Me käytiin Svingin kanssa kiertämässä 7km lenkki sillä aikaa kun Jarkko maastopyöräili. Sää oli sateinen, mutta eipä se taaskaan haitannut. Lenkin jälkeen oli ihana mennä saunaan :) Käytiin myös kiertelemässä Sotkamon keskustaa ja syömässä Kippo-nimisessä ravintolassa. Lähtöaamuna kävimme vielä koko porukka kiertämässä lenkin ja sitten lähdimme ajelemaan etelän suuntaan.

Matkalla pysähdyimme Eukonkannon MM-kisoissa :-D Markkinat kierrettiin, mutta itse eukonkantoon olisi ollut vielä kolme tuntia aikaa, joten emme jääneet odottelemaan vaan jatkoimme matkaa kohti Kuopiota.

Matkalla sanoin, että en mä ole tainnut Kuopiossa koskaan oikein käydäkään, kunnes pysähdyimme leirintäalueen parkkikselle ja totesin, et mähän oon ollut täällä :-D Pari vuotta sitten agirodussa oltiin Minnan ja Joonaksen kanssa samalla leirintäalueella! Nyt otettiin yhdeksi yksi sellainen pieni yöpymismaja. Illalla käytiin kävelemässä ja jädellä Kuopion satamassa/rannassa. Leirintäalueella vielä grillattiin. Seuraavana aamuna aamusaunaan, kiertämään Kuopion tori ja brunssille kellariravintolaan ja sitten matka kohti kotia voi alkaa. Yhdeksän päivää oltiin reissussa ja oli kyllä kivaa! Loma on vaan niin parasta.

Kotiin kun tultiin oli ihan ihmeellistä, kun taas oli uusia kukkia alkanut kukkimaan. Ruuusut oli ihan täynnä kukkia ja muutenkin piha näytti enemmän viidakolta kuin puutarhalta :-D

Loppuloma ollaankin oltu sitten ihan kotosalla. Vieraita on käynyt, niin kavereita kuin sisaruksiakin lapsineen ja koirineen!
Svingi ja serkkutytöt Desi ja Milli

Omasta maasta on tullut ihan älyttömästi mansikoita ja vadelmia ja tulee koko ajan lisää kypsiä, aivan ihanaa! Viime viikolla nostettiin ekat omat perunat ja kohta on varmaan viinimarjatkin kypsiä. Mä niin rakastan tätä omaa pihaa :) Tällä viikolla ollaan kaadettu iso omenapuu uuden talon tieltä. Rakennusprojekti etenee niin, että tällä viikolla tuli rakennuslupakuvat, että nyt vaan odotetaan, että rakennusvalvonta aukeaa, jotta lupakuvat voidaan jättää hyväksyttäviksi. Päästäisköhän jo elokuussa kaivamaan monttua?!

Tällaista kesää täällä siis on vietetty. Onneksi kesä jatkuu, vaikka loma loppuu :)