tiistai 22. toukokuuta 2012

Viikonlopun yllättäjät!

Viime viikonloppu oli raskas, mutta palkitseva. Raskas sen takia, että lauantaina ajoin Tampereelle kisaamaan ja sunnuntain Vaasaan tokoilemaan, tuntui että vietin suurimman osan ajasta auton ratissa. Tosin en valita, kannattavat reissut ja jos joku ei ole vielä ymmärtänyt, niin mä tykkän ajaa autoa. Mua ei yhtään haittaa ajella eri paikkoihin pitkiäkin matkoja - isäni tytär :)

Viikonloppu alkoi mukavasti perjantaina, kun käytiin siskon ja shelttien kanssa Parmanharjulla pitkällä lenkillä. Lauantaina sitten lähdin ajelemaan Takkujen agikisoihin Tampereelle. Svingille kolme starttia ja Hepulle se perinteinen hyppäri. Ihana aurinkoinen ilma, agiystäviä ja mukavat kisat! Ehdin rauhassa kävellä hiukan pidemmän lenkin ennen kuin eka rataantutustuminen alkoi. Svingin kanssa rata onnistui oikein mukavasti, kontaktitkin otin kunnon pysähdyksillä (Ahviksella Svingi tuli näet kerran aan läpi) ja puomin nousu on paras! Keinu oli aika varovainen, mutta en nyt ole siitä huolissaan, se kun ei ole tyypillistä Svingiä. Tältä radalta Svinkulle siis nolla ja voitto! :) Voittoradan videon näkee tästä.

Toisella radalla oli oikeastaan yksi haastavampi kohta ja siihen meillä kosahti:( Kävin treenaamassa saman kohdan tänään tiistaina hallilla ja ei se kyllä onnistunut hyvin tuolla ohjauksella treeneissäkään, vekillä oli superhyvä! Eli nyt viisastuneena, vekit toimii hyvin mun molemmilla koirilla myös ansaesteen ohituksissa! Panostin sitten loppuradalla treenaamisen puomin itsenäiseen irtoamiseen ja voimakkaaseen vedätykseen kepeillä.

Hyppäri meni Svingillä muuten hyvin, mutta suoran putken jälkeen Svingi ehti käydä kiertämässä keppien ekan välin ennen kuin sain kääntymään->hyl. Hepunkin kanssa mulla on samasaa kohtaa ongelmia, mutta Hepun kanssa kuitenkin kohta onnistuu. Heppu liikkui hyppärin mukavasti ja saikin radalta nollan! Yllätys oli suuri, kun Heppu sijoittui useamman nollan joukosta toiseksi ja sai hyppy-SERTin!! :) Mun rakas yllättäjä-Pappa!! Hepullahan on yksi sert-h ennestään, heinäkuulta 2010, eli tovi jos toinenkin tässä on vierähtänyt sitten viime sertin... Mulla ei ole kertaakaan ollut Hepulla enää mitään h-ava-tavotteita...mutta mutta...eihän sitä koskaan tiedä ;-) Hepun hyppärin videon voi katsoa tästä.
Virallinen poseeraus
  
Mun oma serti-ruusuke :)
Sunnuntaina sitten oli tokokoe Vaasassa. Mua kismitti edellisenä iltana ajatus lähteä Vaasaan, kun tokoilut viikolla oli mennyt ihan penkin alle. Svingi kulki joka treenissä hiukan nihkeesti, Hepulla istuminen ja tunnari ihan hukassa.. Onneksi aamulla kuitenkin oli hyvä fiilis lähteä köröttelemään! Ja ei huonosti mennyt tämäkään päivä. Viikonlopun toinen yllättäjä oli rakas ilopilleri Svingi, joka tokoili aurinkoisella mielellä AVO1 :) Heppukin veti ihan mukavasti saaden tähän mennessä meidän parhaat pisteet, tulos EVL3.

Svingin kanssa mua jännitti eniten se, miten Svingi jaksaa tehdä hommia. Viime elokuussa ekassa avoimen kokeessahan Svingi jostain syystä paineistui ihan hirveästi ja meni lähes kokonaan lukkoon. Nyt olen lähes vuoden tehnyt töitä sen eteen, että likka jaksaa tehdä kestoa. Välillä mä olen ollut optimistinen ja välillä taas vannonut, ettei siitä koskaan tule tokokoiraa. Tärkein tavoite siis oli ehdottomasti säilyttää koiralla iloinen mieli. Olin jo etukäteen päättänyt, että mikäli S alkaisi paineistua, niin keskeyttäisin kokeen. Näin ei kuitenkaan käynyt, vaan Svingi yllätti minutkin ja teki todella hyvällä fiiliksellä töitä koko kokeen! Koe meni oikeasti paremmin kuin lähipäivien treenit. Mä olin niin ylpeä mun pikkukoirastani!! Mukavana lisänä tuli vielä ensimmäinen avoimen 1-tulos ja menolippu voittajaan!

Svingin pisteet:

Paikkamakuu: 10
Seuraaminen: 9
Liikkeestä maahan: 9
Luoksetulo: 8 Tämä on kyllä kaikkein käsittämättömin. Miten Svingi saattoi pysähtyä, kun tätä liikettä sen ei edes pitänyt osata??
Liikkeestä seiso: 0 Jäi istumaan.
Nouto: 8 Tiputti matkalla, mutta nosti itse ilman erillistä käskyä ja palautti hyvin.
Kaukot: 9 Svingi osaa nämä niin hyvin!
Hyppy: 9,5
Kokonaivaikutelma: 10

162p, AVO1

Hepun pisteet:

Paikalla istuminen: 0 Tällä kertaa Heppu meni maahan. En enää edes ole vihainen, raukka on vaan aivan sekaisin ja epävarma koko liikkeestä. Tiedän kyllä, että Heppu yrittää parhaansa...
Paikka makuu: 8 Taas naapurin käskystä maahan - treeniä!!
Seuraaminen: 8 Jes, tällä kertaa hyvää.
Salamakävely: 10 Hyvä!!
Luoksetulo: 8,5
Ruutu: 0 Voi viude sentään! Merkin takana oli parakkeja, joiden takana oltiin paikallaoloissa piilossa, treeneissä mulla on aina siellä piilopaikassa palkka. Heppu teki merkin, mutta lähti intona ruutu-käskyllä hakemaan niitä nameja sieltä parakin takaa:-D Pysäytin ja sain takaisin merkille ja TAAS ruutu-käskyllä lähti nameille.. Sitten piti jo kutsua koira luokse, ettei koko koe hylkääntyisi kehästä poistumisesta...
Ohjattu: 10 Paras ikinä! Ansaitusti täydet pisteet, nopea ja tarkka!
Metalli: 7 Palautti seisten (taas vanha ongelma nousee esiin...)
Tunnari: 7 Onnistui!! Häpi mii! Ja Heppu teki kärsivällisesti töitä:)
Kaukot: 10 Nää vast hyvät olikin!!

216p, EVL3




2 kommenttia:

Elina kirjoitti...

Onnea Heppu-Pappa! Ja se Svingin video oli hieno! :D Jyväskylässä nähdään!

Marika kirjoitti...

Niin ihana tooi Hepun hyppri. "On se Svingi" -pohdintoineen.. Karvakuono pisti ihan parastaan!! :) Onnea hyvistä suorituksista!!