tiistai 8. helmikuuta 2011

Tokopäivitys

Pakko välillä päivittää myös hieman tokoasioita, koska molemmat koirat on ilmoitettu maaliskuussa kokeeseen. Nyt vaan peukkuja, ettei ole jäätävä ilma. Talvi ollaan taas treenattu hieman laiskasti:-O Tai kyllähän mä päivittäin teen sisällä jotain, mutta tilaa vaativia liikkeitä (luokse, ruutu, ohjattu..) mä olen tenhyt häpeällisen vähän. Mä kyllä yritän taas tsempata!

Hepun kanssa olen treenannut nyt evl:n sääntömuutoksesta johtuen liikkeestä jäävien tarkempaa erottelua. Ennen tein aina samassa järjestyksessä, mutta nyt olen sekoittanut. Ensin Heppu tarjosi aina ekaksi seisomista, mutta nopeasti se on alkanut kuuntelemaan mitä sanon, eikä vain kuvittele tietävänsä. Suurin ongelma tässä ex-idarissa on kuitenkin se, että mulla on todella suuret vahvistavat avut, argh. Maahanmenossakin pää kääntyy voimakkaasti ja varmaan myös istumisessa. Yritän tietoisesti päästä niistä eroon. Tarvis varmaan pyytää, et joku kuvaisi, niin näkisi itsekin totuuden..

Heppu on tehnyt lisäksi merkkiä. Se on nyt ok, ei supernopea, mutta laukalla kuitenkin menee merkille ja kääntyy kohti minua merkin taakse - juuri niin kuin olen halunnutkin. Olen myös tehnyt häiriöharjoitusta, jotta malttaa tehdä merkin, vaikka ympäristössä on muutakin, kuten ohjatun kapulat.

Sitten Heppu on treenannut kaukoja ja noutokapulan palautusta. Kotioloissa ei kaukoissa liiku yhtään! Kokeessa aina saa hilattua itsensä puoli mittaa:-( Kapulan palautusta oon treenannut ihan tavallisella puukapulalla, vaikka sitä ei enää evlssä ole, mutta se on Hepulle mieluisin ja palautusta olen tehnyt niin paljon, niin en halua, että muuttuu epämieluisaksi. Nyt Heppu pitää kapulaa hienosti, vaikka kosken kapulaan, rapsuttelen, kumartelen, laitan käden kapulan alle jne. Välillä ei meinaa luvallakaan irrottaa. Voiskohan tosta päätellä, että H ei ole aivan varma millon saa irrottaa..?! ;-)

Svingis-Pingis on myös tehnyt jotain tokoon liittyvää:-) Seuraamista olen tehnyt aika vähän,se on nyt mun mielestä riittävän hyvää. Kestotreeniä on pakko alkaa ottamaan Svinginkin kanssa, jotta ei sitten oo ihmeissään kokeessa. Liikkeestä seisomista ja maahanmenoa oon tenhyt, ne on molemmat hyvät. Upeesti Svingi seisoo liikkumatta, vaikka kiertäisin taakse tai sivulle, pää kääntyy, mutta tassut ei liiku, jes! Nopeita maahanmenoja oon tehnyt leikin yhteydessä.

Alo-liikkeistä Svingi on tehnyt ihan perus luoksetuloa, pomppu tulee loppuun ennen perusasentoa, mun pitäis varmaan päättää aionko mä puuttua siihen vai en...
Avo-liikkeistä likka osaa kaukojen istu-maahan muutokset jo oikeastaan täydellisesti. Tai no okei, täydellisessä suorituksessahan koira muuttaisi liikeasennot kuin salama, Svingi on vaan sellanen hiukan iisimpi salama :-D Eli muuttaa asennot ekasta käskystä, mutta rauhallisesti, ei liiku yhtään. Seisomista ollaan aloitettu harjoittelemaan, mutta sitä ei vielä osata. Nouto on mennyt hiukan takapakkia, jossain vaiheessa palautti istumaan jo, nyt palauttaa vaan käteen seisoen, no kyllä mä uskon,että se taas edistyy, kunhan muistan pitää sen tarpeeksi kivana :-)

Että tällaista tokoilua tänne. Kyllä on molemmilla koirilla näillä treenimäärillä vielä lähes loputon tie tavotteisiin. Kyllähän ne tekis, jos joku treenais. Huoh, nyt mä alotan kuukauden tehokuurin!

Ei kommentteja: